РУ

Автокран або КМУ: чому надати перевагу?

2 квітня 2019
Автокран або КМУ: чому надати перевагу?

Коли намагаються порівняти при виборі, чому надати перевагу: автокрану чи кран-маніпулятору, частково це спроба зіставити непорівнянні об’єкти, іншими словами, — намагатися порівняти непорівнянне. Але, разом з тим, сучасна крано-маніпуляторна установка здатна в багатьох ситуаціях не тільки замінити автокран, але й дати більше можливостей, ніж звична автомобільна кранова установка. Фахівці нашої компанії пропрацювали не один рік на заводах, що випускають і традиційні кранові установки, і крани-маніпулятори, тому давайте відповідь на питання «що краще: автокран або кран-маніпулятор?», довіримо їм. Заодно з’ясуємо, в яких ситуаціях краще автокран, а в яких випадках — кран-маніпулятор.

 

Коректно чи ні порівнювати крани-маніпулятори і автокрани?

З одного боку, порівнювати ці види спецтехніки, некоректно, тому що, незважаючи на схожість конструкції, ці підйомні механізми все ж таки не ідентичні. А з іншого боку, потужна крано-маніпуляторна установка, розрахована на підняття багатотонної вантажу, готова скласти серйозну конкуренцію традиційному автокрану з вантажопідйомністю 10–16 т.

Є ще одна істотна відмінність між цими видами вантажопідйомної техніки — спосіб ранжирування. Автокрани між собою відрізняються за вантажопідйомністю, тобто максимальній масі вантажу в тоннах, який автокран може підняти на мінімальному вильоті. Система ранжирування серед КМУ дещо інша — історично КМУ діляться на серії за вантажним моментом, який вимірюється в тм. Йдеться про максимальне значення вантажного моменту, тобто добуток значення вильоту на значення маси вантажу.

Крім того, останнім часом набирає обертів тенденція оснащення КМУ (як правило, мікро- і легкої серій) електрогідравлічним пакетом, що дає можливість використовувати привід від електросистеми автомобіля. У разі установки КМУ стаціонарно — можливий привід від мережі 380 В. Деякі виробники автокранів також іноді пропонують подібну опцію, але це швидше виняток.

Універсальний підйомний механізм

Як і автомобільний кран, кран-маніпулятор може піднімати вантаж, крім того, машина, на яку встановлена КМУ, ще й здатна перевозити вантажі, тоді як автокрану така можливість недоступна. Сучасна конкуренція на ринку підйомних механізмів змушує бренди, що змагаються за свого покупця, випускати універсальні кранові установки. Багато виробників кранів-маніпуляторів і автокранів замість традиційної підвіски крюка ще оснащують свою спецтехніку робочим кошиком, адаптуючи автокран або автоманіпулятор до функціоналу автовишки. Однак, подібні апгрейди не дозволені українським законодавством.

 

На думку фахівця з кранової техніки МПП «Модус», Всеволода Тимошенко, прогнози щодо попиту на універсальні підйомні механізми в 2019 році наступні: «Ми очікуємо збільшення попиту на багатофункціональні кранові установки, тому що сучасний покупець хоче отримати більше можливостей, не збільшуючи власних витрат. Більш просунуті в цьому плані європейські країни поступово втрачають інтерес до традиційних автомобільних кранових установок, масово переходячи на крани-маніпулятори різної вантажопідйомності. Більшість крано-маніпуляторних установок, наприклад, в лінійці КМУ FASSI (Італія) можуть використовуватися як автогідропідйомники, оскільки в асортименті додаткових механізмів захвату є „люльки“ (робочі кошики) для підняття людей. Також є такі захвати, як для лісу, палет, ківш (грейфер) для сипучих матеріалів тощо».


Тобто сучасний підйомний механізм — це не тільки підняття і опускання важких предметів, а й транспортування, і функціональна робота з ними. Вищезазначені модифікації кранів в автовишки — це реальний приклад попиту на універсальну спецтехніку.

Але є і зворотна сторона медалі — це ціна на потужний кран-маніпулятор або універсальний автокран. На жаль, масовий український споживач поки не готовий купувати КМУ або іншу універсальну машину замість звичайного автокрана. Є й інша причина — виконання більшого обсягу різнопланових робіт вимагає від оператора (в даному випадку кранівника або водія автомобіля з КМУ) вищої кваліфікації. Адже в сучасному бізнесі на обслуговування однієї одиниці спецтехніки не братимуть і кранівника, і вантажника, і оператора бурильної установки або автовишки. Зростання ціни на обладнання і трудовитрат на його обслуговування, а також підвищені вимоги до персоналу (іншими словами — вартість володіння) — це основні камені спотикання, що заважають динаміці зростання попиту на середньотоннажні і важкі крани-маніпулятори, а також універсальні кранові установки з доповненої функціональністю.

КМУ, в порівнянні з автокраном, спецтехніка більш універсальна, але її вантажопідйомність на мінімальному вильоті, що в середньому по ринку має розмір до 10 т, порівняна, в кращому випадку, з 16-тонним автокраном. Втім, одна з найостанніших моделей важкої серії кранів-маніпуляторів Fassi HEAVY DUTY цього класу відрізняється збільшеним вантажним моментом — 160 тм і вантажопідйомністю 30 тонн, а торгова марка Effer запропонувала маніпулятор з вантажопідйомністю на мінімальному і максимальному вильоті 63 і 19,3 т відповідно, але ціни на ці продукти для українського ринку поки захмарні, власники бізнесів не готові до таких інвестицій в свої основні засоби.

 

На думку фахівців МПП «Модус», використання КМУ виправдано в наступних випадках:

  1. Операції, причому, що виконуються нерегулярно і без можливості у власника машини з КМУ заздалегідь планувати свій маршрут, по підняттю вантажів розраховані на вагу від 1 до 10 т. Ідеальний покупець автомобіля, оснащеного КМУ, — це підприємство з середніми логістичними операціями, наприклад, коли автомобіль час від часу чекає під завантаження будматеріали. У власника такої спецтехніки завжди є можливість після покупки товару відразу ж його завантажити і вивезти до місця складування або використання. Зверніть увагу, що для великих будівельних бізнесів вигідніше застосувати автокран і 5 бортових авто, які впораються ефективніше, ніж 5 спецавтомобілів, оснащених кранами-маніпуляторами. Тоді як малий і середній бізнес отримають більше вигоди при використанні крано-маніпуляторної установки на вантажівці.
  2. Друга перевага КМУ, яке робить її більш конкурентною в порівнянні з автокранами, — це можливість працювати в обмеженому просторі. Кранова установка в розкладеному вигляді займає куди більше місця і для підготовки своєї роботи (розкладання стріли) вимагає більше часу, ніж крано-маніпуляторна (для розгортання маніпулятора вистачить 15–20 хвилин). Крім того, не забувайте ЛЕП, які заважають автокранам. Однак, у автокрана є вагома перевага, — наявність противаги для безпеки роботи, тоді як у КМУ її немає. Та й в принципі для здешевлення вартості КМУ замовники в Україні, як правило, відмовляються від установки системи обмеження вантажного моменту (іншими словами, система захисту від перевантаження). Ще до переваг автокранів слід віднести більшу вантажопідйомність, ніж у крано-маніпуляторної установки, а також великі максимальні виліт і висота підйому. Автокрани більш складні в управлінні — для роботи з ними потрібна вища кваліфікація, ніж для управління стрілою гідроманіпулятора.

     

  3. Альтернативне використання КМУ як автогідропідйомника виправдано, якщо це, знову ж таки, будуть не найчастіші операції. Для серійного підняття персоналу перевага надається автогідропідйомникам традиційної конструкції. Проведемо аналогію: для професійного фотографування використовують серйозну фотооптику, тоді як зробити селфі або моментальний аматорський знімок можна камерою, інтегрованою в мобільний гаджет.
  4. Кількість робочих циклів. Там, де має бути довга і монотонна робота з підняття і опускання важких і габаритних вантажів, високі динамічні і статичні навантаження, перебування на будмайданчику протягом великої кількості часу — кращим вибором, однозначно, буде автокран. КМУ, навпаки, розрахована на завантаження-вивантаження транспорту, потім наступає транспортування, в процесі якої КМУ не працює. Єдиний вид КМУ, в який закладено набагато більшу кількість циклів, — спеціалізована КМУ для лісового господарства.
FASSI Palfinger SANY Liebherr CSM Cantoni GT Semi Trailer Arslan Ansan